Home

Financiën

Drie begrippen staan centraal in een beschrijving van de financiële positie: structureel begrotingsevenwicht,
weerbaarheid en wendbaarheid van de begroting. De onwerkelijke situatie in 2026 frustreert een positieve waardering op alle genoemde elementen. Ze maakt het onmogelijk om een passend financieel arrangement te maken en continuïteit van beleid meerjarig (financieel) te borgen. Het inbouwen van de remweg en (incidentele) ruimte om later deze bestuursperiode in te zetten, dragen in ieder geval bij aan het vergroten van de weerbaarheid en wendbaarheid van de begroting.

Structureel begrotingsevenwicht
Het is een taak van de gemeenteraad om toe te zien dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Niet alleen het begrotingssaldo per jaar is van belang maar ook het inzicht in structurele baten en lasten. In "Bijlage 1G - Overzicht incidentele baten en lasten" is het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen. Voor de jaren 2024 en 2025 geldt, wanneer we de begroting 2024 en 2025 schonen voor incidentele baten en lasten, de structurele lasten gedekt worden door structurele baten. Als gevolg van het ravijn is er voor 2026 en 2027 geen sprake is van het structureel evenwicht. Voor de jaren 2026 en 2027 zijn er naast voldoende financiële buffers, ook structurele uitgaven zo veel mogelijk vermeden. Dit zal geen structurele oplossing bieden voor het ravijn, we zullen de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend volgen.

Weerbaarheid van de begroting

Kengetallen

Bedragen x € 1 miljoen

Ratio weerstandsvermogen,
reeks staat in tijdsvolgorde

PB 2021

PR 2020

PB 2022

PR 2021

PB 2023

PR 2022

PB 2024

Norm

A. Beschikbare buffers

45

50

60

64

81

94

98

B. Nodig voor opvangen risico's

39

31

20

19

20

23

26

Ratio (A/B)

1,2

1,6

3,1

3,3

4,0

4,0

3,8

> 0,8

Bedragen x € 1 miljoen

Algemene reserve 31-12

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Programmarekening

21

20

26

46

65

Prognose begroting 2024-2027

68

64

63

48

31

Norm: Bodem van € 10 miljoen in het laatste jaar van het meerjarenperspectief

De indicatoren die we gebruiken voor het meten van de weerbaarheid van de begroting scoren goed voor 2024, de weerstandsratio zelfs uitstekend. Het venijn zit in 2026 en de jaren daarna, zie voor meer details "7.1 Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Wendbaarheid van de begroting

Kengetallen Programmabegroting 2024-2027

Omschrijving

Verloop van de kengetallen

PB 2023

PR 2022

PB 2024

MJB 2025

MJB 2026

MJB 2027

Netto schuldquote

51%

38%

66%

77%

75%

85%

Gecorrigeerde netto schuldquote

37%

26%

54%

65%

64%

75%

Solvabiliteitsratio

29%

33%

26%

23%

25%

23%

Structurele exploitatieruimte

4%

6%

3%

4%

-1%

-2%

Grondexploitatie

18%

18%

16%

13%

11%

9%

Belastingcapaciteit

86%

82%

91%

92%

93%

93%

Met uitzondering van de structurele exploitatieruimte in 2026 en 2027 blijven we binnen de vastgestelde normwaarden.

Het kengetal structurele exploitatieruimte is negatief in 2026 en 2027, als gevolg van het ravijn. De omslag naar een negatief bedrag, heeft te maken met een hogere onttrekking van de algemene reserve in deze jaren, ter dekking van structurele lasten in de begroting. Het structurele probleem kan tijdelijk maar niet structureel opgevangen worden door de algemene reserve, zie tabel met de prognose voor de algemene reserve.
Voor meer details over de kengetallen, zie "7.1 Weerstandsvermogen en risicobeheersing".

Deze pagina is gebouwd op 03/05/2024 12:24:50 met de export van 03/05/2024 12:00:14