Bedragen x € 1.000 | |||||
Individuele ondersteuning | Progr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Vraagafhankelijk vervoer en leerlingenvervoer - Boven nominale indexatie | 3 | 195 N | 195 N | 195 N | 195 N |
Tekort Jeugdhulp, Hervormingsagenda Jeugd en investering in de toekomst | 3 | 4.025 N | 3.241 N | 3.383 N | 3.328 N |
WMO-hulpmiddelen en voorzieningen | 3 | - | 390 N | 390 N | 390 N |
Totaal | 4.220 N | 3.826 N | 3.968 N | 3.913 N |
Vraagafhankelijk vervoer en leerlingenvervoer - Boven nominale indexatie
In de vervoerscontracten is vastgelegd dat voor de jaarlijkse indexatie van de tarieven de landelijke NEA-index wordt gehanteerd. Deze index geeft de kostenontwikkeling in het taxivervoer weer en wordt jaarlijks berekend. Eind 2022 is de NEA-index voor 2023 bekend geworden en vastgesteld op 13,7% voor 2023. De redenen van deze hoge indexering zijn een nieuwe CAO Zorgvervoer en taxi en de zeer hoge brandstofkosten. In Ede hebben we de budgetten voor vervoer met 4,4% geïndexeerd. Dit is derhalve onvoldoende om de NEA-index te compenseren.
Voor het vraagafhankelijk vervoer geldt dat het sinds de Coronapandemie te maken heeft met een achterblijvend volume. Onze budgetten zijn gebaseerd op het volume van voor Corona. Hierdoor is momenteel dekking aanwezig om het verschil in indexering op te vangen.
Tekort Jeugdhulp, Hervormingsagenda Jeugd en investering in de toekomst
We zien de kosten voor behandeling en begeleiding aan onze jeugdigen in Ede fors toenemen in 2023. Vandaar dat we het budget Jeugdhulp verhogen voor 2023 en 2024. Jeugdhulp trajecten kennen meer uren/dagdelen en duren langer. Om hier meer grip op te krijgen willen we extra investeren om meer actieve regie te voeren op deze trajecten binnen de toegangsteams, maar ook de wachtlijsten oplossen. Daarnaast willen we de verbinding tussen jeugdhulp en onderwijs versterken, kijken we kritisch naar de huisartsenroute en onze inzet van de specialistische ondersteuners jeugd (SOJ). Tevens gaan we in gesprek met onze zorgaanbieders over de beheersing van de zorgintensiteit en het kostenverloop. Deze maatregelen moeten in 2024 een deel van het tekort doen terugdringen. Alleen loon-prijscompensatie en de herijking van de tarieven door CAO-stijgingen worden structureel opgenomen in de begroting.
Voor de lange termijn is er een Hervormingsagenda Jeugd opgesteld, waarmee in de komende 5 jaar wordt toegewerkt naar een duurzaam en beheersbaar stelsel. De Hervormingsagenda is niet vrijblijvend. De maatregelen in de agenda moeten landelijk gaan leiden tot een kostenbesparing van opgeteld ruim € 1 miljard in 2028. Voor Ede zal dit een besparing van € 6,5 miljoen moeten gaan opleveren op het budget voor maatwerkvoorzieningen jeugd. Voor een aantal maatregelen zijn ook investeringen nodig. Hiervoor worden rijksmiddelen beschikbaar gesteld in onze algemene uitkering. Voor Ede betekent dit tot 2028 dat we vanuit de algemene middelen oplopend tot €1 miljoen beschikbaar stellen voor de Hervormingsagenda Jeugd.
WMO-hulpmiddelen en voorzieningen
Vanaf 2025 hebben we te maken met hogere kosten voor WMO-hulpmiddelen en voorzieningen. Dit komt ten eerste doordat eerder beschikbaar gestelde incidentele extra dekking ter grootte van € 200.000 wegvalt, terwijl de kosten toenemen. Hieraan ligt de stagnerende woningmarkt ten grondslag, die ervoor zorgt dat er meer en duurdere woningaanpassingen nodig zijn. Ten tweede hebben we in de jaarrekening 2022, ondanks deze extra toegekende middelen, een tekort van € 150.000 moeten melden vanwege meer en duurdere woonvoorzieningen en extra inhuur personeel. Tenslotte heeft de Europese aanbesteding hulpmiddelen voor de gemeente Ede geresulteerd in een tariefstijging van ruim 6%. In 2023 en 2024 kunnen deze kosten nog opgevangen worden door voordelen op de inzet van maatwerkvoorzieningen. Vanaf 2025 is dit niet meer mogelijk, omdat eventuele voordelen op maatwerk dan aangewend worden voor besparingen via de opgave Vitaliteit en Gezondheid.