Doel programma
Een goed functionerende organisatie zodat:
- De lokale democratie is gewaarborgd;
- De dienstverlening aan inwoners en ondernemers vlot en gemakkelijk is;
- De uitvoering van de belastingtaken rechtmatig is;
- Organisaties die het beleid van de gemeente ondersteunen over vastgoed beschikken;
- De financiële positie van de gemeente Ede wendbaar en weerbaar is.
Ontwikkelingen programma
Bestuur
Het vertrouwen in overheden staat op steeds meer vlakken onder druk. De grote maatschappelijke ontwikkelingen maken dat het steeds belangrijker wordt om de informatievoorziening richting onze inwoners af te stemmen op hun behoeften. Dit vraagt om een transparante informatievoorziening vanuit de gemeente en aandacht voor het versterken van de lokale journalistiek. Zodat inwoners vanuit diverse invalshoeken informatie aangeboden krijgen en er ruimte is voor hoor en wederhoor. Maar dit vraagt ook om extra aandacht voor duidelijk taalgebruik en de informatievoorziening afstemmen op diverse doelgroepen zoals bijv. laaggeletterden (digitoegankelijkheid), niet Nederlandstalige inwoners en jongeren. Zeker in deze steeds complexer worden samenleving.
In Ede werkt het Bestuur samen met inwoners, ondernemers en kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties aan grote opgaven. Participatie wordt steeds belangrijker om de taken van de gemeente goed uit te kunnen voeren. De Edese participatieaanpak is vernieuwd en vormt een belangrijke leidraad voor nieuwe ontwikkelingen. Per 1 mei 2022 is de Wet Open Overheid in werking getreden. Deze wet is bedoeld om overheden transparanter te maken. Overheidsinformatie moet goed vindbaar, uitwisselbaar, archiveerbaar en ontsluitbaar zijn. We breiden uit met capaciteit om aan de toegenomen vraag voor het verstrekken van informatie te kunnen voldoen.
Dienstverlening
De wereld om ons heen verandert snel. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en de behoeften en verwachtingen van onze inwoners veranderen hierin mee. De uitvoering van onze taken wordt hierdoor steeds uitdagender. Het begrijpen van de behoeften van onze inwoners wordt hierdoor steeds belangrijker. Onze inwoners, bedrijven en instellingen zijn vaak afhankelijk van onze dienstverlening; voor de aanvraag van een paspoort, een woonurgentie of wijziging van een bestemmingsplan kun je nergens anders terecht. We zien in het tweejaarlijkse onderzoek onder onze inwoners echter dat de waardering van onze dienstverlening de afgelopen jaren geleidelijk is gedaald. We gaan het dus beter doen. Daarom hebben we in 2023 de interne sturing op de kwaliteit van de dienstverlening opgepakt en vernieuwen wij onze visie en gaan we een programma inrichten om onze dienstverlening gemeentebreed te verbeteren. In het najaar van 2023 zal deze visie ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De doelen en indicatoren uit de visie zullen worden opgenomen in de P&C documenten.
Algemene Middelen
Een belangrijk deel van de algemene middelen wordt gevormd door de middelen die we ontvangen van het Rijk in de vorm van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Met ingang van 2026 stapt het Rijk over naar een nieuwe vorm van ramen van het gemeentefonds. Deze wijziging resulteert in forse korting op het gemeentefonds, ook wel "het ravijn" genoemd. Vanuit het demissionaire kabinet is inmiddels wel erkenning dat als gevolg van deze kosten disbalans zal ontstaan tussen taken en middelen van decentrale overheden. Tot op heden heeft dit echter niet geresulteerd in een afdoende compensatie van het ravijn.
Belastingen
De inwoner verwacht ook meer transparantie bij het bezwarenproces belastingen. Daarom wordt gekeken naar het invoeren van een track-and-trace systeem voor de ingediende bezwaren. Daarnaast heeft de Nationale Ombudsman geadviseerd om kosteloze betalingsherinnering te introduceren. In navolging daarop wordt er ingezet op het zo min mogelijk ‘lastig vallen’ van mensen met schulden door dit via 1 kanaal te laten lopen voor de verschillende invorderende (overheid)instanties. Om dit te realiseren wordt aangesloten bij het Schuldenknooppunt en wordt de aansluiting gezocht bij het convenant NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet). De staatssecretaris gaat vanaf 2024 inzetten op het beteugelen van de NCNP bureaus die ‘kosteloos’ bezwaar maken tegen WOZ-waarden. Het effect hiervan zal nog op zich laten wachten en daarmee blijven deze bureaus de gemeente veel tijd en geld kosten.
Vastgoed
De betaalbaarheid van het vastgoed en de kosten en leveringen van bouwmaterialen staan nog altijd onder druk. De inflatie heeft groot effect op de huren die in rekening worden gebracht bij onze huurders. De vastgoedportefeuille dient ingericht te zijn op de toekomst en de vraag naar voorzieningen. Er wordt ingezet op een portefeuille die flexibel en duurzaam is om hieraan te voldoen. Ook wordt multifunctioneel gebruik van accommodaties en gebouwen gestimuleerd.
Financieel overzicht programma
Bedragen x € 1.000
Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming | |||||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||||||
Bestuur | 9.473 | N | 10.759 | N | 12.373 | N | 8.006 | N | 7.094 | N | 7.069 | N | ||
Dienstverlening | 4.066 | N | 4.051 | N | 4.211 | N | 4.212 | N | 4.215 | N | 4.213 | N | ||
Algemene Middelen | 41.139 | N | 47.522 | N | 52.189 | N | 62.562 | N | 74.160 | N | 82.539 | N | ||
Belastingen en heffingen | 2.236 | N | 2.406 | N | 2.139 | N | 2.139 | N | 2.139 | N | 2.139 | N | ||
Vastgoed | 7.318 | N | 7.267 | N | 8.669 | N | 8.933 | N | 9.525 | N | 9.520 | N | ||
Lasten programma | 64.232 | N | 72.006 | N | 79.582 | N | 85.853 | N | 97.133 | N | 105.481 | N | ||
Bestuur | 3.422 | V | 3.515 | V | 5.025 | V | 915 | V | 0 | V | 0 | V | ||
Dienstverlening | 1.677 | V | 1.751 | V | 1.734 | V | 1.734 | V | 1.734 | V | 1.734 | V | ||
Algemene Middelen | 266.613 | V | 260.822 | V | 273.933 | V | 286.180 | V | 276.678 | V | 283.104 | V | ||
Belastingen en heffingen | 29.964 | V | 30.960 | V | 32.903 | V | 32.903 | V | 32.903 | V | 32.903 | V | ||
Vastgoed | 7.814 | V | 7.065 | V | 7.698 | V | 7.715 | V | 8.077 | V | 8.077 | V | ||
Baten programma | 309.489 | V | 304.114 | V | 321.292 | V | 329.446 | V | 319.391 | V | 325.817 | V | ||
Saldo van baten en lasten | 245.257 | V | 232.108 | N | 241.710 | V | 243.593 | V | 222.258 | V | 220.336 | V | ||
Storting reserve | 48.795 | N | 30.341 | N | 18.486 | N | 21.565 | N | 11.957 | N | 10.148 | N | ||
Onttrekking reserve | 21.126 | V | 28.653 | V | 21.048 | V | 18.009 | V | 26.961 | V | 26.279 | V | ||
Resultaat | 217.589 | V | 230.420 | V | 244.272 | V | 240.037 | V | 237.262 | V | 236.467 | V |