Onderzoek | Aanbeveling | Stand van zaken | Verwachte afronding | |
---|---|---|---|---|
2020 - Doelgericht participeren | Verbeter de informatievoorziening aan de raad. | We hebben periodieke informatiebijeenkomsten voor de raad met Werkkracht. De eerste heeft in het voorjaar plaatsgevonden. | ||
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van eerst corona en daarna door prioritering als gevolg van forse personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. Nu een aantal vacatures na de zomer kon worden ingevuld willen we het traject nu doorzetten. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college. In de voorbereiding daarvan is in 2022 en nu 2023 al volop ingezet, zodat we deze kunnen opnemen in de Programmarekening 2023. De ambitie op weg naar een In Control Statement blijft, maar zal nog de nodige tijd gaan vragen. | 1e helft 2024 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van eerst corona en daarna door prioritering als gevolg van forse personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. Nu een aantal vacatures na de zomer kon worden ingevuld willen we het traject nu doorzetten. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college. In de voorbereiding daarvan is in 2022 en nu 2023 al volop ingezet, zodat we deze kunnen opnemen in de Programmarekening 2023. De ambitie op weg naar een In Control Statement blijft, maar zal nog de nodige tijd gaan vragen. | 1e kwartaal 2024 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van eerst corona en daarna door prioritering als gevolg van forse personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. Nu een aantal vacatures na de zomer kon worden ingevuld willen we het traject nu doorzetten. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college. In de voorbereiding daarvan is in 2022 en nu 2023 al volop ingezet, zodat we deze kunnen opnemen in de Programmarekening 2023. De ambitie op weg naar een In Control Statement blijft, maar zal nog de nodige tijd gaan vragen. | 1e kwartaal 2024 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd. | De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van eerst corona en daarna door prioritering als gevolg van forse personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. Nu een aantal vacatures na de zomer kon worden ingevuld willen we het traject nu doorzetten. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college. In de voorbereiding daarvan is in 2022 en nu 2023 al volop ingezet, zodat we deze kunnen opnemen in de Programmarekening 2023. De ambitie op weg naar een In Control Statement blijft, maar zal nog de nodige tijd gaan vragen. | 1e kwartaal 2024 | |
2021 - Versterk de verandering | Verbeter de rechtmatigheid van de toegang door meldingen altijd vast te leggen zodat doorlooptijden gemeten kunnen worden en bepaald kan worden of wettelijke termijnen worden gehaald. | Melding worden altijd vastgelegd door het KCC. Middels een datawarehouse worden stappen gezet om deze dat ook te kunnen ontsluiten en termijnen te kunnen inzien. | 01-062024 | |
2021 - Versterk de verandering | Neem als raad meer politieke ruimte om de kaderstellende rol bij de Wmo in te vullen. Vraag daarbij om mogelijke keuzes en scenario’s waardoor er ook een inhoudelijk debat mogelijk is. Een andere voorwaarde voor het nemen van meer politieke ruimte ontstaat als in het beleidsplan wettelijk verplichte criteria en prestatie-indicatoren vast worden gesteld die tenminste gaan over:• Het gebruik van voorzieningen en kosten• De transformatie van de uitvoeringspraktijk (bijvoorbeeld op- enafschaling)• Oordeel van inwoners over de uitvoering van de Wmo door de gemeente• Oordeel van inwoners over de uitvoering van de Wmo door de aanbieder• Te bereiken maatschappelijke effecten Zorg dat de gekozen indicatoren zeggingskracht hebben over de door de raad gewenste doelen en effecten. | De indicatoren voor de Wmo worden besproken in de RWG Begroting en Verantwoording en mede herzien in het kader van het beleidsplan sociaal domein dat in Q4 afgerond zal worden. | Q4 | |
2021 - Versterk de verandering | Breng de voorwaarden van inkoop en bekostiging in lijn met de ambitie om met partnerships te werken en resultaatsturing centraal te stellen met behulp van meerjarige contracten en subsidierelaties met ervaren aanbieders met afspraken over op- en afschaling, kwaliteit en het evalueren daarvan. | De huidige contractering is passend bij de aanbevelingen zoals gedaan. Zie eerdere toelichting bij de aanbeveling. | 01012023 | |
2021 - Versterk de verandering | Neem de nog vast te stellen prestatie-indicatoren als uitgangspunt voor monitoring en evalueer aan de hand hiervan de resultaten van het beleid. | |||
2021 - Versterk de verandering | Controleer vervolgens op het realiseren van de prestatie-indicatoren en op doelmatige inzet van Wmo-middelen. | De indicatoren moeten eerst worden vastgesteld (met het nieuwe beleidsplan, voorzien in Q4 2023), en vervolgens toegepast (vanaf 2024) voordat kan worden gecontroleerd (in de loop van 2024 en vooral vanaf 2025) of de prestaties worden behaald. | 2025 en later | |
2022 - Grondig bekeken | Versterk de overdracht tussen opeenvolgende projectleiders door het actualiseren van het projectdocument met alle wijzigingen die door de kwartaalrapportages en MPG’s daarin zijn aangebracht. | |||
2023 - Het bos achter de boomspiegels | Zorg dat ambities en middelen met elkaar overeenstemmen | Dit rapport is op 6 juli jl. vastgesteld door de gemeenteraad. Eerste voortgang aanbevelingen komt bij Programmarekening 2023. | ||
2023 - Het bos achter de boomspiegels | Verbeter de uitvoerbaarheid van het beleid voor de openbare ruimte | |||
2023 - Het bos achter de boomspiegels | Betrek langetermijneffecten bij de besluitvorming over de financiën voor de openbare ruimte. | |||
2023 - Het bos achter de boomspiegels | Verbeter de navolgbaarheid van het beleid voor de openbare ruimte | |||
2023 - Wonen is meer dan bouwen | Veranker als gemeenteraad de huidige ambities op het vlak van wonen in een nieuwe visie met SMART-geformuleerde doelstellingen. | Wacht op wetgeving. | ||
2023 - Wonen is meer dan bouwen | Neem als gemeenteraad een brede kaderstellende en controlerende rol in het woondomein door in te zetten op vroegtijdige informatievoorziening in alle relevante stadia van de beleidscyclus. | Wacht op wetgeving. | ||
2023 - Wonen is meer dan bouwen | Stel als college gelijktijdig met de Woonvisie een actueel uitvoeringsprogramma op met SMART acties en afspraken. | Wacht op wetgeving. | ||
2023 - Wonen is meer dan bouwen | Zet als gemeenteraad in op de navolgbaarheid van het beleid en maak duidelijke afspraken over de monitoring en evaluatiemomenten met het college. | Toegezegd door het college is dat het college eind 2023 in gesprek gaat met de gemeenteraad over ‘kwalitatieve’ onderwerpen die in het door het Rijk verplichte woon/volkshuisvestingsprogramma (in plaats van de term Woonvisie) komen. Voorwaarde was wel dat de wet (Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting) dan moest zijn aangenomen door de Tweede Kamer. Op dit moment is door het vallen van het kabinet Rutte IV onduidelijk of besluitvorming hieromtrent op korte termijn gaat plaatsvinden of dat een en ander controversieel wordt verklaard. Om die reden is op dit moment onduidelijk of en zo ja wanneer er een verplicht volkshuisvestingsprogramma wordt gevraagd en aan welke (vorm-)vereisten dit programma moet voldoen. Inmiddels is een raadswerkgroep wonen in het leven geroepen om de ontwikkelingen binnen het woondomein op de voet te kunnen volgen. | ||
Index | |
---|---|
Loopt | |
Niet voldaan | |
Nog niet gestart | |
Gedeeltelijk voldaan | |
Afgerond |