Bedragen x € 1.000 | |||||
Bestuur en Organisatie | Progr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Airborne Ede-maand 2024 - Kroonjaar 80 jaar herdenken en vieren | 8 | 135 N | - | - | - |
Opzetten en instellen Mediafonds | 8 | 70 N | - | - | - |
Duurzame inrichting Datagedreven Werken | 8 | 284 N | 159 N | 159 N | 159 N |
Duurzame inrichting Datagedreven Werken - dekking ict reserve | 8 | 125 V | - | - | - |
Extra capaciteit Public Affairs | 8 | 52 N | 52 N | 26 N | - |
Invoering Wet open overheid | 8 | 327 N | 7 N | 7 N | - |
WOO verzoeken | 8 | 117 N | 49 N | - | - |
Elektronisch ondertekenen | 8 | 83 N | 37 N | 37 N | 37 N |
Elektronisch ondertekenen - dekking ICT reserve | 8 | 83 V | 37 V | 37 V | 37 V |
Toegankelijkheid van de websites | 8 | 150 N | - | - | - |
Toegankelijkheid van de websites - dekking ICT reserve | 8 | 150 V | - | - | - |
Proceskostenvergoedingen NCNP-bureaus | 8 | 220 N | 198 N | 178 N | 160 N |
Budget wettelijke verplichtingen | 8 | 70 N | 70 N | 70 N | 70 N |
Verbeteren dienstverlening | 8 | 310 N | 160 N | 160 N | - |
Asbestsanering en achterstallig onderhoud Sterrenberg - Bergstraat 2 Ede | 8 | 350 N | - | - | - |
Nieuwe woonwagen Lunteren | 8 | 16 N | 9 N | 9 N | 9 N |
Totaal | 1.826 N | 704 N | 609 N | 398 N |
Airborne Ede-maand 2024 - Kroonjaar 80 jaar
In 2024 is het Kroonjaar voor de Airborne Maand - 80 jaar Herdenken en Vieren. Deze periode zal landelijk worden herdacht, met in Ede en de provincie extra aandacht voor 80 jaar Operatie Market Garden. De oorlog op ons Europese continent maakt het thema Vrijheid actueler voor een nog groter publiek. De ervaring leert dat kroonjaren extra kosten meebrengen, gemiddeld zo’n 25% meer. Om het kroonjaar in 2024 daarnaast extra aandacht te geven met nieuwe en bestaande programmaonderdelen hebben we een incidentele aanvulling nodig op het bestaande Airborne budget.
Opzetten en instellen Mediafonds
Vanuit de gemeenteraad is een motie aangenomen die het college vraagt een plan uit te werken voor het instellen van een onafhankelijk en toegankelijk lokaal mediafonds. Een mediafonds blijkt in de praktijk een goed middel om een stimulans te geven aan journalisten, maar toch de onafhankelijkheid van de gemeente daarbij de waarborgen. De komende periode wordt uitgewerkt op welke wijze het beste vorm en inhoud kan worden gegeven aan een lokaal mediafonds en wordt een eerste proeve gestart. Ook wordt onderzocht met welke partijen hierbij het beste kan worden samengewerkt.
Duurzame inrichting Datagedreven Werken
In het bestuursakkoord 2022-2026 wordt de ambitie datagedreven werken aangegeven. Het slimmer gebruik maken van gegevens stelt ons in staat om betere beslissingen te nemen en effectiever en efficiënter te handelen. Als gemeente beschikken we over een grote hoeveelheid gegevens waar waardevolle informatie in besloten ligt. In 2024 leggen we het stevige fundament in de organisatie door in te zetten op verder ontwikkelen van het vakmanschap en de inbedding in de organisatie. We gaan door met de data-analyses voor de opgaven en brengen in beeld welke ondersteuning nodig is om het datafundament te realiseren. Dit in samenhang met de brede ontwikkeling van onze ICT, programma Dienstverlening, de Edese Werkomgeving en de implementatie van de WOO. Hieruit volgt een specifiek inzicht in de noodzakelijke technische investeringen waar we in de Programmabegroting 2025-2028 zo nodig op zullen terugkomen.
Extra capaciteit Public Affairs
Als gemeente zijn we actief in bestuurlijke netwerken. Zo verkrijgen we waardevolle informatie en hebben we invloed op het beleid van het rijk. Voor deze bestuursperiode zetten we extra capaciteit in bij ons team Public Affairs voor het ondersteunen van onze deelname in bestuurlijke netwerken.
Invoering Wet Open Overheid
Van 2022 tot en met 2026 wordt programmatisch gewerkt aan de implementatie van de Woo. Per begrotingsjaar doen wij voor de benodigde menskracht, activiteiten en software een voorstel. Door afhankelijkheden van externe factoren en relaties met interne factoren laten de activiteiten en bijbehorende kosten zich namelijk niet direct jaren van tevoren begroten. In 2023 is de Rijksoverheid gestopt met de oorspronkelijke opzet van het publicatieplatform (PLOOI) en gestart met een herontwikkeling waarbij de opzet ingrijpend wijzigt. De Rijksoverheid zet in op een landelijke verwijsindex en van gemeenten wordt verwacht een eigen publicatievoorziening te treffen. Dit betekent dat wij in 2024 ons richten op ontsluiting via een eigen publicatievoorziening. Daarnaast zetten we in op het verbeteren van kennis van informatiebeheer voor alle medewerkers en ontwikkelen we het uitvoeringskader. We vervolgen ons programma in 2024 in samenhang met gerelateerde initiatieven die richting geven aan de informatiehuishouding (Visie op Dienstverlening, Datagedreven sturing, I-visie). Bij de Programmabegroting 2025-2028 komen we zo nodig terug met de kosten voor 2025 en verder.
WOO verzoeken
We zien sinds de invoering van de Wet Open Overheid in mei 2022 een verdriedubbeling van het aantal WOO-verzoeken. Naast de toename van het aantal aanvragen constateren we een toename van de complexiteit van de verzoeken. Er is in de markt nog geen softwaretoepassing voorhanden om in de behandeling van WOO verzoeken volledig ontzorgd te worden. Deze ontwikkelingen leiden tot een knelpunt in de juridische capaciteit. De centrale concernjuristen zijn vanwege het grote afbreukrisico voor de gemeente op dit proces in het gat gesprongen dat organisatie breed is geslagen door de verdrievoudiging en complexiteit. Met tijdelijke extra capaciteit voor de behandeling van Woo verzoeken kunnen we aan de wettelijke verplichting voldoen. Na twee jaar wordt bezien of de extra uitvoerende capaciteit een toereikende oplossing biedt en structureel nodig is, afhankelijk van hoe de gemiddelde instroom WOO verzoeken stabiliseert en welk effect interventies op proces en informatievoorziening sorteren.
Elektronisch ondertekenen
De communicatie tussen burgers, bedrijven en de overheid verloopt steeds meer via de digitale weg en onze applicaties stellen ons in staat om meer informatie digitaal te ontvangen, verwerken en archiveren. Bij digitaal communiceren past ook het elektronisch ondertekenen van documenten. Deze vorm van ondertekenen is duurzamer, efficiënter (plaatsonafhankelijk en niet meer printen, tekenen, scannen en versturen) en ook minder foutgevoelig. In september 2021 is gestart met een pilot met elektronisch ondertekenen. Na de goede ervaringen is het moment aangebroken dat we de digitale handtekening tot een standaard generieke voorziening maken en het gebruik ervan verbreden.
Toegankelijkheid van de websites
Verbetering van de digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat de inwoners met een (visuele) ‘beperking’ nog meer betrokken worden bij onze gemeente. We maken het contact met hen slimmer, toegankelijker en persoonlijker. Digitale toegankelijkheid zorgt er ook voor zij makkelijker informatie van de gemeente tot zich kunnen nemen en van de dienstverlening gebruik kunnen maken. Denk hierbij aan inwoners die minder digitaal vaardig zijn, inwoners met een autistisch spectrum syndroom of inwoners met een tijdelijke fysieke beperking. Maar ook inwoners zonder beperkingen hebben baat bij een optimale digitale toegankelijkheid. Het doel is om in 2024 80% van de websites ook naar status A te brengen. Daarnaast willen we vanaf medio 2024 nieuwe Pdf-bestanden toegankelijk publiceren en tenminste de 50 tot 100 belangrijkste (meest geraadpleegde) reeds gepubliceerde bestanden omzetten. Ook zullen we de 50 tot 75 meest gebruikte elektronische formulieren toegankelijk maken en zorgen dat nieuwe formulieren aan de toegankelijkheidseisen voldoen.
Proceskostenvergoedingen NCNP-bureaus
Tussen belastingjaar 2016 en 2023 heeft er een enorme opmars plaatsgevonden van de zogenaamde No-cure-no-pay (NCNP) bureaus die ‘kosteloos’ bezwaar maken voor burgers tegen beschikte WOZ-waarden. In 2016 waren er slechts 91 bezwaren van deze bureaus, in 2023 waren dit 1.491 bezwaren. Voor 2023 bestaan de WOZ-bezwaren in Ede voor 37% uit NCNP-bezwaren, wat onder het landelijk gemiddelde van 49% ligt. Het verdienmodel voor deze bureaus zit in de uit te keren proceskostenvergoedingen door gemeenten bij gegrond verklaarde bezwaren en procedures bij de Rechtbank of het Gerechtshof. In 2024 proberen we de inwoners te ‘verleiden’ zelf bezwaar te maken, of nog beter, het informele contact te zoeken met de afdeling Belastingen. We dekken deze kosten door een verhoging van de OZB met 1%.
Budget wettelijke verplichtingen
Als gevolg van nieuwe wettelijke verplichtingen om de diensten van gemeente Ede zo toegankelijk mogelijk aan te bieden én de dienstverlening c.q. digitalisering te optimaliseren, investeringen we in applicaties en (nieuwe) functionaliteiten.
Verbeteren Dienstverlening
We hebben onze visie op onze dienstverlening vernieuwd. Met een nieuw driejarige programma dienstverlening implementeren we de visie. We richten ons op de tien afdelingen die de meeste producten en diensten verlenen. De afdelingen gaan intensiever aan de slag om de processen van de meest geleverde diensten en producten te verbeteren. We roepen de hulp in van inwoners en ondernemers om ons bij de meest complexe producten een spiegel voor te houden. Daarnaast inventariseren we in 2024 hoe we onze diensten en producten beter toegankelijk kunnen maken via onze website. Op dit moment hebben we portalen die er verschillend uit zien en er zijn verschillende manieren om in te loggen om producten en diensten aan te vragen. Met een incidentele investering in 2024 bekijken we welke investeringen er in 2025 en verder nodig zijn om een hoognodige verbeterslag te maken. Dit doen we in samenhang met de andere verbeteropgaven in onze informatiesystemen. Hieruit volgt een uitvoeringsprogramma waarop we in de Perspectiefnota 2025-2028 zo nodig terugkomen.
Asbestsanering en achterstallig onderhoud Sterrenberg
Het gemeentelijk monument de Sterrenberg aan de Bergstraat 2, 2A en B te Ede maakt onderdeel uit van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Sinds begin augustus staat het pand leeg. In afwachting van de keuze voor de toekomstige invulling gaan we groot onderhoud aan het gebouw uitvoeren. Een groot gedeelte hiervan is opgenomen in ons Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en de daaraan gekoppelde budgetten. Voor sommige werkzaamheden doet zich nu een natuurlijk moment voor om dit op te pakken, waaronder de asbestsanering van het dak. Kosten voor sanering zijn niet voorzien in het MJOP en ook de vervanging van het dak was op korte termijn niet voorzien. Daarnaast is in de afgelopen jaren achterstallig onderhoud ontstaan, omdat de voormalige huurder de binnenkant van het gehuurde niet conform de juiste eisen heeft onderhouden. Dit zorgt voor verval aan de binnenzijde wat we op korte termijn moeten herstellen.
Nieuwe woonwagen Lunteren
Op de Hermelijnlaan te Lunteren heeft de gemeente Ede vier standplaatsen in eigendom met op twee standplaatsen een woonwagen in eigendom van de gemeente. Heel recent is een ernstig gebrek in één van de betrokken woonwagens geconstateerd: door ouderdom zijn diverse dak lekkages ontstaan en bij het herstel/onderzoek is ontdekt dat alle wanden, de vloer en het plafond vol met vocht zijn getrokken. Het is dusdanig ernstig dat herstel erg kostbaar is en vervanging van de huidige woonwagen voor een nieuwe woonwagen de beste optie is. Gemeente is verhuurder van de standplaats met de woonwagen en dat staat wettelijk gelijk aan verhuur van woonruimte. Met een nieuwe woonwagen voldoen we aan onze verplichtingen als goed verhuurder. De nieuwe woonwagen zal conform bouwbesluit worden gebouwd en met het oog op de toekomst voldoen aan de ambities van de gemeente Ede om in 2050 een energie neutrale (CO2 neutraal) gemeente te zijn.