Paragrafen

Openbaarheidsparagraaf

Passieve informatieplicht
De passieve informatieplicht gaat over de behandeling van Woo verzoeken. Dit onderdeel van de Woo trad direct in werking in mei 2022. Verzoeken behandelt de gemeente sindsdien volgens de bepalingen uit de Woo. Ervaringen die wij opdoen met deze verzoeken gebruiken we continu om onze dienstverlening te verbeteren. Wij zien sinds de inwerkingtreding een verdrievoudiging van Woo verzoeken waarbij ook de hoeveelheid opgevraagde informatie zich steeds vaker uitstrekt over tijdsvakken van jaren. De capaciteitsinzet is daarom verhoogd om de tijdigheid en kwaliteit van de behandeling te kunnen garanderen.

Actieve informatieplicht
De actieve informatieplicht richt zich op het openbaar maken van de in de Woo aangewezen categorieën van informatie op het door de rijksoverheid tot stand te brengen publicatieplatvorm. Per categorie bepaalt de Rijksoverheid per Koninklijk Besluit wanneer de informatie uiterlijk ontsloten moet zijn. Dat gebeurt gefaseerd tot en met 2026. Ons beleidsvoornemen is om conform de Woo tot actieve openbaarmaking te komen van de in de wet benoemde categorieën in minimaal het tempo dat de rijksoverheid hiervoor stelt.

In 2023 is de Rijksoverheid gestopt met de oorspronkelijke opzet van het publicatieplatform (PLOOI) en gestart met een herontwikkeling waarbij de opzet ingrijpend wijzigt. Voor zover nu duidelijk zet de Rijksoverheid eerst in op een landelijke verwijsindex en wordt van gemeenten alsnog verwacht zelf een publicatievoorziening te treffen. In 2024 gaan wij voort met het gereed maken van de volgende zes informatiecategorieën voor actieve openbaarmaking.

  • Wet- en regelgeving.
  • Organisatiegegevens.
  • Vergaderstukken/ ingekomen stukken gemeenteraad.
  • Agenda’s en besluitenlijsten college.
  • Convenanten.
  • Openbaarmaking van afgehandelde Woo-verzoeken.

Indien door het Rijk een andere fasering wordt bepaald, wordt deze fasering alsnog leidend voor de volgorde van uitvoering per categorie.

Informatiehuishouding op orde
De komende jaren werken wij doorlopend aan de benodigde randvoorwaarden inzake informatisering, ICT en houding en gedrag om een open overheid te kunnen zijn.
In 2024 richten wij ons met inzet van een implementatieteam specifiek op:

  • Implementatie van fundamentele informatievoorzieningen voor openbaarmaking en informatiebeheer, te weten een gemeentelijke publicatievoorziening met aansluiting op de verwijsindex van de Rijksoverheid en het inrichtten van een e-depot.
  • Operationeel beschikbaar hebben van anonimiseringssoftware.
  • Ontwikkeling uitvoeringskader informatiebeheer.
  • Ontwikkelen en uitvoeren ‘basistraining informatiebeheer’ voor alle medewerkers.
Deze pagina is gebouwd op 03/05/2024 12:24:50 met de export van 03/05/2024 12:00:14