Bedragen x € 1.000
Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming | |||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||||
Lasten | 2.885 | N | 4.072 | N | 4.704 | N | 4.247 | N | 3.720 | N | 3.807 | N |
Baten | 1.613 | V | 1.606 | V | 1.637 | V | 1.637 | V | 1.637 | V | 1.637 | V |
Storting reserve | 163 | N | 117 | N | 115 | N | 114 | N | 114 | N | 114 | N |
Onttrekking reserve | 151 | V | 82 | V | 279 | V | 30 | V | 30 | V | 30 | V |
De lasten voor het onderdeel verkeersveiligheid nemen in 2024 toe met € 592.000 ten opzichte van 2023. Dit wordt veroorzaakt door:
- Een toegezegde bijdrage van € 248.000 in 2024 voor de herinrichting N310 bij Harskamp aan provincie Gelderland die verantwoordelijk is voor de uitvoering. De bijdrage wordt gedekt vanuit de reserve cofinanciering (verschil onttrekking reserve).
- Vanuit het bestuursakkoord zijn in de Programmabegroting 2023-2026 middelen beschikbaar gesteld voor verschillende ambities (schaalsprong, fietsverbindingen, snelheidsbeperking) met daarbij een planning van uitgaven. Dit leidt tot extra lasten in 2024 ten opzichte van 2023 (€ 175.000).
- Overige wijzigingen komen in totaal uit op circa € 169.000 extra lasten in 2024, het betreft reguliere wijzigingen als gevolg van prijscompensaties, actualisatie van kapitaallasten en actualisatie van personeelskosten. Met name afronding van investeringsprojecten vanuit het fietsplan zorgt in de actualisatie van kapitaallasten voor verschillen.
Op parkeren spelen enkel kleine reguliere wijzigingen waardoor lasten met circa € 40.000 toenemen in 2024.