Ten opzichte van de Programmarekening 2022 zijn er enkele wijzigingen in de risico's, drie risico's zijn vervallen of opgeschoven naar buiten de top 10 en zijn er 4 nieuwe risico's in de top 10 bijgekomen. Nieuw in de top 10 zijn de risico’s 1, 3, 5 en 7. Het eerste risico betreft het grootste investeringsproject in Ede, het nieuwe station Ede-Wageningen. Vanwege de omvang van het project is deze extra gevoelig voor prijsindexatie en hogere onvoorziene kosten. Risico 3 is in de top 10 gekomen, omdat het oplopende tekort in de begroting voor Jeugdhulp extra risico's met zich meebrengt. De kosten zouden hoger kunnen zijn dan begroot of de investeringen in preventie, als onderdeel van de hervormingsagenda jeugd, resulteert in lagere kostenbesparing dan begroot, zie programma 2 en 3 voor meer details. Risico 5 is in de top 10 gekomen, omdat de bouwkosten verder gestegen zijn. Risico 7 is in de top 10 gekomen, omdat voor een deel van het WFC programma reeds bekend is dat dit niet past binnen de bestaande natuurvergunning. Voor meer details over deze risico’s zie de paragraaf Grote Projecten.
Verder valt op dat de meeste risico’s/kansen in de top 10 onderdeel uitmaken van de grondexploitaties. Dit laat zien dat met name de grondexploitaties zorgen voor de in financiële zin grootste risico’s/kansen, ook al is de absolute hoogte van de risico’s binnen de algemene dienst hoger.
Voor de samenstelling van de top 10 risico's nemen we zowel de risico's in niet-winstgevende plannen als de risico's in winstgevende plannen mee. Dit wijkt af van het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit waar we alleen de risico's in niet-winstgevende plannen meenemen. Op deze manier geeft de top 10 ook daadwerkelijk de 10 grootste risico's weer.
Top 10 risico's | Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Gevolgen | Kans | Maximaal | Invloed | |
1 | Spoorzone: Uitwerking van constructieve haalbaarheid van het Ontwerp door opdrachtnemer heeft prijsopdrijvend effect. De kostenontwikkeling blijkt hoger te zijn dan we hebben voorzien in de businesscase. | Het resultaat van het project Spoorzone wordt negatief. | 50% | 8.000 | 8% |
2 | Gebiedsontwikkeling WFC: risico's op vertraging bij de bestemmingsplanprocedure (stikstof, bezwaar en beroep). | Hogere plankosten en extra rentekosten door langere doorlooptijd. | 75% | 4.000 | 6% |
3 | Door rijkskorting en volumeontwikkelingen zijn de zorguitgaven voor Jeugd en Wmo ondanks transformatie hoger dan het zorgbudget. | Overschrijden budget. | 50% | 5.000 | 5% |
4 | Investeringen in preventie vanuit de hervormingsagenda jeugd resulteert niet in de verwachte kostenbesparing. | Meer geld nodig voor jeugdzorg dan begroot. | 50% | 4.900 | 5% |
5 | Parkeren is commercieel niet te exploiteren door WFCD | Bijdrage aan onrendabele top parkeren. | 50% | 4.063 | 4% |
6 | Gebiedsontwikkeling WFC: Plankosten niet toereikend voor complex project. | Extra kosten proces. | 50% | 4.000 | 4% |
7 | Ontbreken stikstofonderbouwing voor deel van het WFC programma. | Kan leiden tot vertraging of omzetten van programma, waardoor deel van de opbrengsten niet gerealiseerd. | 75% | 2.600 | 4% |
8 | Voldoen aan de subsidievoorwaarden voor betaalbare woningbouw. | Verkrijgen van WBI-subsidie van het Rijk op basis van beschikking. | 75% | -2.500 | 4% |
9 | Gebiedsontwikkeling WFC; grondprijzen commerciële functies onder druk door stijgende bouwkosten. | Inkomsten grondexploitatie onder druk. | 50% | 3.707 | 4% |
10 | Gebiedsontwikkeling WFC; toename VON-prijzen door verbetering marktomstandigheden | Hogere grondopbrengsten dan nu geraamd. | 25% | -7.200 | 3% |
- = negatief risico (kans)
Voor een toelichting op de systematiek van kansinschatting van de risico's verwijzen we naar de bijlage Toelichting paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.