Onderstaande kengetallen maken inzichtelijk over hoeveel (financiële) ruimte de gemeente beschikt om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven zodoende inzicht in de financiële weerbaarheid en wendbaarheid. In de bijlage Toelichting paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de definities van de kengetallen opgenomen.
| ||||||
Omschrijving | Verloop van de kengetallen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
PB 2023 | PR 2022 | PB 2024 | MJB 2025 | MJB 2026 | MJB 2027 | |
Netto schuldquote | 51% | 38% | 66% | 77% | 75% | 85% |
Gecorrigeerde netto schuldquote | 37% | 26% | 54% | 65% | 64% | 75% |
Solvabiliteitsratio | 29% | 33% | 26% | 23% | 25% | 23% |
Structurele exploitatieruimte | 4% | 6% | 3% | 4% | -1% | -2% |
Grondexploitatie | 18% | 18% | 16% | 13% | 11% | 9% |
Belastingcapaciteit | 86% | 82% | 91% | 92% | 93% | 93% |
De nettoschuldquotes zijn gestegen ten opzichte van de Programmarekening 2022. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van nieuwe lange leningen die nodig zijn om uitgaven te financieren.
Voor begrotingsjaar 2024 bedraagt de solvabiliteitsratio 26%. Dit betekent dat de solvabiliteit hoger is dan de norm van 20%. De daling van de ratio wordt ook veroorzaakt door een toename van nieuwe lange leningen.
In de begroting zien we een verdere daling van het kengetal grondexploitatie. Dit kengetal geeft aan hoe groot de grondpositie is ten opzichte van de totale jaarlijkse baten van de gemeente. De daling van het kengetal wordt veroorzaakt door een verwachte afbouw van de grondpositie vanwege de sluiting van diverse lopende grondexploitaties de komende jaren. Hierbij opgemerkt dat de bouwgrond in exploitatie exclusief toekomstige, nog te openen nieuwe grondexploitaties is. Intussen zijn hiervoor enkele voorbereidingskredieten verleend. In de paragraaf Grondbeleid en MPG Lite 2023 gaan we nader in op de portefeuille ontwikkelingen.
Het kengetal voor belastingcapaciteit is gestegen ten opzichte van de Programmarekening 2022, dit wordt met name veroorzaakt door een stijging van de OZB met de inflatiecorrectie van 6,5% (zie ook de paragraaf Lokale heffingen). Met een belastingcapaciteit van 91% blijft de belastingdruk in Ede onder het landelijke gemiddelde. De stijging van de belastingcapaciteit van 82% naar 91% is door de hoge inflatie vertekend. De belastingcapaciteit 2024 wordt berekend door te vergelijken met het laatst bekende cijfer van Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), dit is het COELO cijfer van 2023. Voor 2024 zijn onze lokale heffingen van 2023 verhoogd met de inflatiecorrectie, echter het COELO cijfer is van 2023 en daarmee niet gecorrigeerd voor inflatie. De verwachting is dat de meeste gemeenten minimaal een inflatiecorrectie zullen toepassen op de lokale heffingen. Indien we het COELO cijfer ook corrigeren voor inflatie dan komt de belastingcapaciteit voor 2024 op 85%.